Ruim twintig jaar hebben we erop moeten wachten maar dan heb je ook wat. Sinds april dit jaar is het nieuwe keukensysteem ‘Metod’ te koop. Ikea heeft maar liefst vijf jaar gedaan over het ontwerpen van deze nieuwe productlijn. Het is dan ook geen verrassing dat het keukenmodel een stuk moderner is dan het vorige ‘Faktum’-model.

boven: Ikea Faktum-model

boven: Ikea Faktum-model

Koning van het bouwpakket

De koning van het bouwpakket: zo staat het Zweedse woonwarenhuis bekend. Bijna alles wat je bij Ikea koopt moet je zelf (soms tot eigen frustratie) in elkaar zetten. Op deze manier worden de productie- en transportkosten laag gehouden. Het bouwpakket van een keuken is zeer complex en bestaat uit meer dan 1000 onderdelen. Sommige mensen doen er verstandig aan om toch maar een professioneel bedrijf in te schakelen voor de grote montageklus.

Het in elkaar zetten van de keuken is misschien ingewikkeld, toch is het nog veel complexer om een zo goedkoop mogelijk en goed functionerend bouwpakket samen te stellen. Het ontwerpen van de keuken is een interactief proces waarbij ideeën bedacht, getest en verbeterd worden. Een onderzoeksteam heeft zelfs de moeite genomen om bij duizenden huishouden langs te gaan om de wensen voor de ideale keuken in kaart te brengen.

Leidende rol

Met zo’n 1 miljoen verkochte exemplaren per jaar heeft Ikea een leidende rol in de keukenbranche en daar speelt ze handig op in. Model Metod bevat de nieuwe keukentrends waardoor de keuken nog meer een leefruimte wordt. Zo’n 70% van de kopers wil bijvoorbeeld een kookeiland. Daarnaast maakt ze de indeling van haar keukens nog flexibeler met kastjes voorzien van draairekken en uitschuifelementen. Op den duur zal ‘Metod’ de ‘Faktum’ keuken vervangen.

Ondanks haar leidende rol is er voor Ikea op online vlak nog veel terrein te winnen. In Nederland biedt Ikea haar klanten pas sinds deze zomer haar producten ook online aan. Alle producten worden nu nog vanuit het distributiecentrum uit Duitsland bezorgd, waardoor bezorgtijden standaard al 7 à 14 dagen zijn. In Nederland zien we steeds meer gespecialiseerde webwinkels van grotere meubelwinkels die gebruik maken van hun reeds bestaande infrastructuur. Zo heeft Woonboulevard Poortvliet haar eigen gespecialiseerde stoelenshop en moet de strijd verder opgenomen worden tegen online giganten als Wekhamp. Onlangs liet Ikea weten ook een distributiecentrum in Nederland te willen bouwen.

boven: Ikea Metod-model

boven: Ikea Metod-model

Tags: , ,